Profile gumowe a gładkie rozwiązania dla przemysłu
14 kwietnia 2021
Jak powstają uszczelki samochodowe? Jaką rolę w ich produkcji odgrywają gładkie rozwiązania firmy EDER?
Wulkanizacja to proces sieciowania elastomerów, zwiększający ich wytrzymałość i nadający im pożądaną charakterystykę mechaniczną. Proces sieciowania za pomocą promieniowania podczerwonego (tunele są wyposażone w promienniki IR) lub gorącego powietrza (piec konwekcyjny) przebiega w tunelach wulkanizacyjnych. Profil prosto z wytłaczarki ślimakowej trafia do pieca, gdzie jest transportowany na pasach PTFE. Temperatura wewnątrz tunelu często osiąga 400°C a prędkość pasa PTFE dochodzi do 60 m/sek. w zależności od geometrii profilu i rodzaju zastosowanej mieszanki czy silikonu.
Te ekstremalne warunki pracy nie pozostają bez wpływu na pasy transportujące:
- Pasy mogą się wyciągać co uniemożliwia ich dalszą pracę. Należy pamiętać, że ich długość to często nawet 50mb. Korzystamy tylko z najlepszych tkanin PTFE. Pracownicy naszego laboratorium na bieżąco sprawdzają materiały, testując m.in. ich wytrzymałość na rozerwanie.
- Wysoka temperatura powoduje szybsze rozklejanie się złącza pasa. Nasz dział badań i rozwoju opracował system zamykania pasa odporny na działanie wysokich temperatur.
- Złącze pasa „na zakładkę” może pozostawiać odcisk na rozgrzanym profilu. Gładkie rozwiązania to również gładkie złącza.
Dodatkowo sama powierzchnia pasa PTFE ma wpływ na wygląd profilu. Zbyt szorstka taśma transportująca powoduje powstanie śladów na jego powierzchni. W większości przypadków dyskwalifikuje to gotowy wyrób, który nie spełnia rygorystycznych wymagań jakościowych w branży samochodowej. Firma EDER, jako lider na rynku pasów PTFE, na przestrzeni lat, dzięki współpracy z największymi producentami profili gumowych do branży automotive, opracowała wiele autorskich rozwiązań, które eliminują powyższe problemy. Uszczelki do drzwi najbardziej uznanych producentów są wulkanizowane na naszych pasach PTFE. Możemy dostosować nasze pasy PTFE pod konkretny typ profilu czy pieca. Najbardziej dumni jesteśmy z naszych pasów wielowarstwowych, opracowanych pod piece do wulkanizacji wstępnej. Nazywamy je również piecami szokowymi, ponieważ ich celem jest natychmiastowe utrwalenie (za pomocą bardzo wysokiej temperatury) kształtu profilu zanim ten trafi do pieca wulkanizacyjnego.
Automotive to jeden z trzech głównych filarów naszej działalności. Pozostałe to: produkcja tarcz szlifierskich i opakowań. W skrócie TAO. W każdej z tych branż jesteśmy liderem na rynku europejskim. Nasze gładkie rozwiązania dla przemysłu od dziesięcioleci pomagają producentom z branży automotive oferować producentom samochodów części najwyższej jakości.