CSR – Społeczna odpowiedzialność biznesu
Społeczna odpowiedzialność biznesu (ang. corporate social responsibility) oznacza dążenie przedsiębiorstwa do osiągania nie tylko ekonomicznych celów, ale także społecznych. CSR łączy się ze świadomością przedsiębiorstwa, że jego działania i decyzje nie tylko wpływają na losy tej konkretnej firmy, ale także otoczenia, w jakim się znajduje.
Prawdziwa sprzedaż nie polega na wciskaniu klientowi produktu, którego nie potrzebuje, ani próbie maksymalnej jego eksploatacji. Sprzedaż to przede wszystkim współpraca, wzajemne poznanie potrzeb i na końcu nawiązanie oraz utrzymanie pozytywnej i uczciwej wymiany
Jakie korzyści (wewnętrzne i zewnętrzne) odnosi nasza firma w wyniku realizacji inicjatywy CSR?
- Lepsze stosunki z lokalną społecznością oraz lokalnymi władzami, żadna firma nie działa w oderwaniu od jej otoczenia. Pozytywna opinia mieszkańców regionu to krok w stronę pozyskiwania nowych Klientów.
- Osiągamy to poprzez angażowanie się w lokalne projekty, takie jak paczka od Mikołaja dla naszego przedszkola, ‘przyłbica dla medyka’ gdzie pracownicy składali i przekazali przyłbice ochronne szpitalom i OSP, wspieranie lokalnych drużyn piłkarskich Piast Łubowo i WKS Owieczki. Angażujemy się także w działalność charytatywną, np. gaszynchallenge.
- Znaczny wzrost konkurencyjności poprzez zwiększenie atrakcyjności usług firmy, dla naszych Klientów ważny jest również wizerunek naszej firmy. CSR może być dla nas kolejnym narzędziem walki o Klienta, tak aby odejść od walki ceną.
- Wzmacnianie i udoskonalanie kultury organizacyjnej firmy i podnoszenie standardów postępowania względem pracowników. Inwestycje w pracowników są kluczem do osiągnięcia naszych celów. Stosujemy umowy o pracę, zapewniamy naszym pracownikom komfortowe warunki pracy. Dbamy o rozwój umiejętności naszych pracowników, o komunikację między nimi oraz zaangażowanie i tworząc bezpieczne środowisko pracy. Oferujemy w pełni wyposażona kuchnię, przestrzeń do relaksu na terenie firmy, w tym miejsce do odpoczynku pośród drzew. Nasza firma ma przygotowany plan postępowania na wypadek kryzysu. Dodatkowo stawiamy na integrację naszych pracowników organizując m.in. pikniki rodzinne czy jubileuszowe imprezy.
- Dane osobowe to niezwykle drażliwy temat i coraz większą uwagę skupia się na ich ochronie. Jednym z najważniejszych punktów strategii CSR dla naszej firmy było wdrożenie polityki ochrony danych osobowych.
- Znacząca poprawa wizerunku firmy w oczach pracowników, Klientów, biznesowych partnerów oraz społeczeństwa, a także w mediach. Dzięki aktywnej działalności budujemy swoją pozycję na rynku. Tym samym łatwiej będzie nam pozyskiwać nowych partnerów do współpracy oraz utrzymać dobre relacje z obecnymi. Lokalna sława sprawia, że nasza marka jest coraz lepiej rozpoznawalna w otoczeniu. W tych działaniach pomaga nasz profil na Facebook, który angażuje osoby z naszych okolic.
- Zwiększenie atrakcyjności firmy na rynku pracy, co może zaowocować ciekawymi aplikacjami na proponowane stanowiska. Do aktywnego przedsiębiorstwa chętniej przychodzą profesjonaliści.
- Firma poprzez program zyskuje także u pracowników opinię firmy, „w której jest poczucie misji i szerszego celu, daleko wykraczającego poza działalność komercyjną”.
- Dbałość o środowisko naturalne, objawia się poprzez prowadzenie naszej działalności w sposób maksymalnie ekologiczny (zmniejszenie zużycia prądu, papieru, wody, rezygnacja z plastikowych kubków). Na terenie firmy znajdują się domki dla pszczół murarek, a docelowo utworzymy pasiekę. Planujemy instalację paneli fotowoltaicznych, co pozwoli nam na pokrycie 50% naszego zużycia energii ze źródeł odnawialnych.
Suma tych działań przełoży się nie tylko na zwiększenie naszej konkurencyjności na rynku (może nawet bardziej na rynkach zachodnich, gdzie firmy zwracają uwagę czy ich partner realizuje założenia CSR) ale również pozwoli nam stać się lepszymi ludźmi.